Leon Cupra 280 kazał naszej redakcji na siebie czekać i to aż od czerwca. W dzień odbioru wystąpiły małe problemy, ale w końcu po długim oczekiwaniu w nasze ręce trafiła świetnie wyglądająca wersja 3 drzwiowa w genialnym kolorze Dynamic postawiona na 19 calowych felgach.

Jak najszybciej starałem się zając miejsce za kierownicą i odjechać, ale przed tym zrobiłem sobie jeszcze małą rundę wokół Curpy. Z przodu rożni się ona od innych wersji przede wszystkim zmodyfikowanym zderzakiem, który zyskał dwa sporych rozmiarów wloty powietrza oraz lakierowaną na czarno listwę pod tablicą rejestracyjną. Pod grillem znajdziemy 5 małych wlotów, a wszystkie atrapy zyskały zmodyfikowaną strukturę kratek. Po bokach są czarne lusterka oraz pojawiły się zaciski z napisem podpowiadającymi nazwę wersji. Z tyłu natomiast są dwie owalne końcówki układu wydechowego, pojawiła się większa, choć nadal dyskretna lotka i miejsce napisu Leon zastąpił napis Cupra.

IMG_6235

Po zajęcia miejsca we wnętrzu bez problemu odnalazłem się po niedawnym obcowaniu z Leonem ST, co jest zaletą, ale mała ilość akcentów świadczących o sportowym rodowodzie nieco rozczarowuje. Jest tu tylko kilka emblematów z flagą wyścigową czy napis Cupra zdobiący przednie fotele oraz tylną kanapę i.. to byłoby na tyle. Nie wieje tutaj nudą, ale spodziewałem się bardziej dosadnych ozdób.

Natomiast inne zegary, lepiej wykończona kierownica czy lewarek są tutaj smaczkami. No i wisienką na torcie są świetnie wyglądające i solidnie wykonane pedały wraz z podnóżkiem, których nie powstydziłby się nawet przedstawiciel klasy premium. Seryjne fotele wykończone skórą i alkantarą są komfortowe, zapewniając przy tym dobre podtrzymywanie w zakrętach szczelnie nas „opatulając”. Siedząc w środku mamy poczucie, jakby wnętrze nas otaczało i było skrojone specjalnie pod nas. Wrażenie to jest potęgowane przez czarną podsufitkę. Jeśli chodzi o aspekt praktyczny to wnętrze pomieści czwórkę dorosłych pasażerów bez problemów, a bagażnik mający 380 litrów jest głęboki i ustawny.

IMG_6365

Nie będę już dalej zanudzał Was wnętrzem czy danymi dotyczącymi pojemności bagażnika i przejdę do tego co Cupra potrafi najbardziej, czyli jazdy. Przy przekręcaniu stacyjki na zapłon, wskazówka prędkościomierza i obrotomierza dobija do maksymalnej wartości, co już robi wrażenie i jest idealną zapowiedzią tego co ma nastąpić po odpaleniu motoru. Dysponuje on mocą 280 KM oraz momentem obrotowym 350 Nm i te wartości robią z Cupry szybkie oraz bardzo skuteczne auto w wykonywaniu poleceń.

Przyspiesza piorunująco szybko z każdych obrotów wydając przy tym basowy dźwięk, a przy zmianach biegów charakterystyczne bąki. Od 0-100 km/h przyspiesza w 5.7 s co nasz test potwierdził, a nawet udało się uzyskać czas o 0.1 s szybszy. Prędkość maksymalna nie została przez nas osiągnięta, ale jak zapewnia centrala Seata osiąga on bez problemu licznikowe 270 km/h. Zużycie paliwa w trasie to 7-7.3 l/100 km przy spokojnej jeździe, szybsza jazda będzie nas kosztować około litr więcej, a agresywna jazda to minimum 9 litrów. W mieście trzeba się liczyć z minimum 8,5-9 l/100km i te wyniki są jak najbardziej do zaakceptowania.

IMG_2925

Dopłata do 15 KM w przypadku Cupry do wersji 280 to wydatek rzędu 5200 zł, a skrzynia DSG kosztuje 8000 zł. Automat pracuje dobrze jak na DSG przystało, natomiast nie jest tak dobry jak jego 7 biegowa odmiana,więc warto dobrze przemyśleć opcje z „manualem”.

W Cuprze pojawił się SEAT Drive Profile gdzie możemy wybrać profil auta spośród 4 dostępnych opcji układu jezdnego. Seryjnie montowane jest tutaj także adaptacyjne zawieszenie DCC, które w trybie Cupra jest twarde co potęgują 19 calowe obręcze, droga jest dosłownie kopiowana i nawet przez ułamek sekundy nie tracimy kontaktu z podłożem przy szybkim atakowaniu zakrętów i to nawet tych nierównych. Tryb komfort zmienia nastawy zawieszenia na bardziej wygodne i nawet nie męczy ono pasażerów podczas podróży. Przy szybkiej jeździe po krętych drogach pomaga mechaniczna szpera docieśniając wyraźnie pokonywane zakręty no i oczywiście przy szybkim przyspieszaniu, chociaż i tak ESP ma tutaj dużo do roboty. Wartym odnotowania jest fakt, iż wreszcie mamy opcję całkowitego wyłączenia systemu stabilizacji toru jazdy. Osoby przesiadające się na Cuprę ze starszych, chociażby o jedną generację aut, będą zachwycone skutecznością hamulców i precyzją adaptacyjnego układu kierowniczego, do których ciężko mieć jakiekolwiek zastrzeżenia.

IMG_6359

Seat Leon Cupra to niesamowicie szybkie i skutecznie auto, które zarówno wygląda jak i jeździ fenomenalnie. Pomimo bycia hothatchem nie zapomina on o najważniejszych cechach samochodu kompaktowego. W porównaniu do gorących samochodów klasy B wymaga on od kierowcy nieco mniejszej uwagi w prowadzeniu i zapewnia znacznie więcej komfortu dla wszystkich pasażerów. Należy jednak cały czas być skupiony, bo najmocniejszemu Leonowi nie jest obce znaczne przekraczanie prędkości, a towarzysząca nam przy tym cisza potrafi być myląca.

Tekst: Krzysztof Kunzek

Zdjęcia: Jakub Głąb

2 KOMENTARZE

  1. Leon w zimowej scenerii wygląda fajnie. Ciekawi mnie, czy w aktualnym wydaniu rozwiązano pewien zimowy problem seata. Jeździłem starszym modelem, w którym na mrozie zamarzały zamki. Uszczelki były nasmarowane, kluczyk obracał się w zamku, kołki odskakiwały, ale trzymały zamarznięte rygle. W ASO dyskretnie poinformowano mnie, że „ten typ tak ma”. Na nic zdawały się wizyty w serwisie, rozbieranie drzwi, zamków, suszenie, smarowanie itd. Przy pierwszej wilgotnej i mroźnej pogodzie wszystko trafiał szlag. Nigdy rano nie miałem pewności, czy otworzę auto, czy nie. Jestem świadom, że Hiszpanie mogą nie rozumieć o co chodzi z tym mrozem, ale seat to przecież VAG, producent samochodów od Arktyki do Antarktydy. Czy rozwiązano problem w nowym leonie? Jakie są Wasze doświadczenia?

    • My takich problemów nie mieliśmy mimo dużej wilgotności i temperatur oscylujących w okolicach od -4 do +4. Zaciekawił nas Twój problem na tyle, że zapytamy Seat Polska jak oni zapatrują się na problem i czy poprawili to w obecnej generacji 😉
      Jeśli dostaniemy odpowiedź, tu opublikujemy ją poniżej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ