Po wielu zapowiedziach i podsycaniu atmosfery przez szwedzkiego producenta wreszcie możemy podziwiać go w całości. Nowe XC90 ma być zapowiedzią tego czego możemy oczekiwać po kolejnych modelach tej marki w przyszłości.

Pierwsza generacja XC90 była produkowana nieprzerwanie od 2002 roku. Przez ten czas z taśm produkcyjnych zjechało 636 143 egzemplarzy. Ostatni egzemplarz modelu trafił do Muzeum Volvo w Göteborgu. Co ciekawe auto będzie nadal produkowane i oferowane w Chinach pod nazwą XC Classic. Druga generacja XC90 została zaprojektowana przez Thomasa Ingenlatha. Model ten ma być zapowiedzią przyszłego stylu marki. Z poprzednikiem łączy go tylko nazwa.

Volvo postawiło w tym przypadku na zaprojektowanie i zbudowanie wszystkiego od podstaw. Mamy więc tutaj nową, modułową płytę podłogową Scalable Product Architecture (SPA), nad którą pracowano aż cztery lata i ma być ona bazą dla wszystkich nowych modeli. Zaletą tej płyty podłogowej jest całkowita elastyczność oraz redukcja masy. Design samochodu jest bardzo stonowany. W przedniej części nadwozia góruje przede wszystkim potężny grill skrywający w sobie delikatnie zmienione logo oraz ciekawie zaprojektowane lampy skrywające w sobie światła do jazdy dziennej, które są ułożone w charakterystyczny kształt litery T (szumnie nazwane przez markę Młotem Thora).

15050824011_6c8d1bedbf_c

Z profilu nowe XC90 przypomina nieco BMW X5. Tył, tak samo jak przód, nie jest podobny do żadnego innego obecnie oferowanego Volvo. Jest on raczej stonowany i głównym elementem tej części nadwozia są potężne światła, które ciągną się prawie do zderzaka aż od samych słupków. Całość wygląda bardzo spójnie i budzi respekt. Producent przewidział w swych cennikach czarne, plastikowe osłony na zderzaki, progi i nadkola dla osób chcących podkreślić bardziej terenowy styl samochodu. Do tego będzie można wybierać ze sporej palety felg aluminiowych w rozmiarze aż do 22 cali.

Wnętrze to osobna historia. Tutaj widać jak wiele uwagi przywiązano do wykończenia i jakości materiałów. Deska rozdzielcza, nawet w najdrobniejszych detalach, jest świetnie narysowana, a jej jakości nie powstydziłaby się żadna marka premium. Dzięki zastosowaniu dużego ekranu dotykowego udało się znacząco zmniejszyć ilość przycisków. Kabina XC90 jest 7 – osobowa przy czym dwa tylne rzędy można przesuwać.

14867540289_60694c3470_c

Volvo twierdzi, że na ostatnich dwóch fotelach zmieszczą się osoby o wzroście 1.7 metra. Dodatkowo pasażerowie mogą korzystać z 4 – strefowej klimatyzacji oraz systemu audio Bowers & Wilkins o mocy 14 000 watów i 19 głośnikach. Zegary znajdujące się przed kierowcą są całkowicie elektroniczne. Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa to znajdziemy tu między innymi system wykrywający krawędź drogi i zapobiegający wypadnięciu z niej, układ zapobiegający kolizjom na skrzyżowaniach, który hamuje automatycznie po wykryciu, że trasy dwóch uczestników mogą się przeciąć. Nie zabrakło tu również asystenta parkowania, który dzięki zastosowaniu 12 czujników jest w stanie zaparkować sam zarówno prostopadle jak i równolegle. Więcej o wnętrzu możecie poczytać TU i TU.

A co znajdziemy pod maską? Na razie wiemy tylko, że w gamie znajdzie się jednostka wysokoprężna o pojemności 2 – litrów i mocy 190KM. Do tej wersji zostanie przyklejona plakietka D4. Wersja D5 to diesel twin – turbo o mocy 225KM i momencie obrotowym równym 470 Nm. Jeśli zaś chodzi o jednostki benzynowe to wersja T5 (2.0 Turbo) będzie mogła pochwalić się 254KM i momentem obrotowym 350Nm.

Odmiana T6 to również 2 – litrowa jednostka, jednak poza turbosprężarką jest ona wspomagana przez zwykłą sprężarkę mechaniczną. Takie połączenie ma dawać 320Km i 400Nm momentu obrotowego. Topową odmianą będzie T8, czyli połączenie T6 z motorem elektrycznym o mocy 80KM. Benzynowa jednostka będzie odpowiedzialna za napędzanie przedniej osi, natomiast elektryk będzie pchał tył. T8 legitymuje się mocą wynoszącą 400KM i momentem obrotowym 640Nm.

15054578455_2d4eaefff0_c

Na starcie sprzedaży Volvo przygotowało specjalną edycję First Edition. Powstanie 1927 sztuk tego modelu, a liczba ta jest dosyć symboliczna dla tego producenta, ponieważ w tym roku została złożona marka. Wersje specjalną poznamy przede wszystkim po specjalnym czarnym lakierze, 8 – ramienny felgach, skórze Nappa i detalami z drewna orzechowego. Będzie ona łączona z silnikami D5 oraz T6 i zamówić ją będzie można tylko i wyłącznie drogą internetową.

Nowe Volvo XC90 ma zostać pokazane szerszej publiczności na targach w Paryżu. Samochód już można zamawiać, a pierwsze egzemplarze mają trafić do klientów na początku maja 2015.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ